fredag 8 maj 2009

Dagens skratt

Jag har under min tid i England bott i ett litet hus med tre andra Erasmusstudenter, huset är väl som man föreställer sig alla engelska hus, mögligt, dåligt isolerat (både ljud och värme) och oerhört dåligt planerat. Men i alla fall, vi hade tur som hittade ett hus i ett studentområde på rätt sida universitetet, och jag tar absolut inte åt mig äran, det är helt och hållet tack vare tysken. Vår hyresvärd här heter Mr P, eller det är iallafall vad vi kallar honom. Vi blev galna på att hela tiden säga hela efternamnet så det blev Mr P till slut. Vilket vi faktiskt får kämpa hårt för att inte säga direkt till honom! Första gången vi träffade honom och pratade, så frågade vi var han kom ifrån då han har ganska stark typ indisk dialekt. Det visade sig att han var född i Southampton och hade bott här hela sitt liv. Det är ganska kul då han vid ett senare tillfälle säger till Marion att hon bör arbeta på sin engelska dialekt om hon ska bli engelskalärare…

Men iallafall, hela idén med att introducera er till mitt boende och hyresvärd är att berätta vad som hände för ett par dagar sen och som fick en uppföljning idag. Och att det är Mr P som säger det gör det hela så mycket roligare. Mr P kom i alla fall förbi för ett par dagar sen och sa ”We will come and cut your garden tomorrow morning”. Och vi blev faktiskt glada för gräset är runt 4-5 dm högt. Men när han gått så insåg vi att han sa ”cut your garden”, menade han verkligen att klippa ALLT i hela trädgården? Alla blommor och buskar, ja praktiskt taget allt? Vi kom fram till att han nog bara varit stressad och sagt fel, vilket i hans fall är ett ganska vanligt förekommande fenomen.

I morse så kom då någon för att klippa vårt gräs, de hade trimmer och kratta och grejer med sig. Precis innan jag lämnar huset för att gå till en lektion så tittar jag ut i trädgården och de har jämnat den med marken. Alla blommor, buskar, gräs, ALLT! De lämnade en lite palm som antagligen hade för tjock stam för att kunna klippas ner med deras trimmer. Det blev en ganska ordentlig hög med gräs och blomrester. Med andra ord, vi kunde haft en bondgård nu! Med höodling och kanske till och med en häst som gick och käkade höet… Jag fick mig i alla fall ett gott skratt när jag insåg att han verkligen menade ”cut your garden”, bokstavligt talat!

Förövrigt, är det inte ganska kul att trädgårdstjänster ingår i hyran när man hyr hus här?

1 kommentar:

  1. hahaha... najs med att de kommer och fixar åt dig. tråkigt att blommerna fick åka... hahah

    SvaraRadera