söndag 7 juni 2009

Val till Europaparlamentet

Idag var det då dags för val… Det hade jag knappt någon aning om, det var när jag och pappa körde förbi en vallokal som jag fick frågan om jag hade röstat. Rösta? Jag visste ju knappt vad det var för val, skulle jag ha röstat? Nej, men det tyckte pappa att jag borde göra. Så jag tänkte att jag kan väl rösta på samma som i det senaste riksdagsvalet. Sagt och gjort, jag drog med mig mina två bröder till vallokalen. Jag tog rätt lapp och ställde mig bakom ett sådant där skynke för att lägga ner min lapp i kuvertet. Samtidigt kom mina bröder runt bakom samma skynke och skulle lägga ner sina lappar också, då såg jag min brors val. Och det var ju på helt fel ”sida”, och detta påpekade jag väldigt högt! Min bror ryckte på axlarna och skrattade lite. Så hittade han en annan lapp bakom skynket, som någon annan hade lämnat efter sig, och tog den istället och stoppade ner i sitt kuvert. Min andra bror stod mitt i lokalen med sin lapp och klistrade igen sitt kuvert. Om vi var seriösa? Nej, inte speciellt. De dödsseriösa valarbetarna tittade bara konstigt på oss… Dagens ungdom, tänkte de säkert… Men vi röstade i alla fall tre personer på rätt sida, även om vi inte satte oss in i vad de enskilda partierna stod för. Ibland är det kul att vara ung, för då är det mer okej att göra sådana saker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar